Interviu cu Ioana Ciocan, Director General Art Safari, cel mai mare eveniment de artă în spațiul public din România
Art Safari București 2019 găzduiește, în această toamnă, cea mai mare expoziție Nicolae Tonitza din ultimii 50 de ani, alături de artă supercontemporană
Art Safari își va deschide porţile pentru cea de-a șasea ediţie, în perioada 27 septembrie – 6 octombrie 2019, într-o clădire-monument – Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității.
“Art Safari a apărut acum șase ani din nevoia, neacoperită la acel moment, de a avea în România un eveniment amplu dedicat artei care să deschidă un dialog între colecționari, critici de artă, artiști și oamenii care iubesc arta. Un muzeu temporar de artă care poposește în diverse locuri din oraș cu încărcătură simbolică și le redă publicului prin intermediul artei”, Ioana Ciocan.
Ne-am văzut acum ceva vreme, între două avioane, pe Aeroportul Otopeni, când era în plină misiune de a identifica și recupera operele lui Corneliu Baba, pentru care pregătea împreună cu echipa Institutului Cultural o amplă expoziție la Quan Shanshi Art Center din Hangzhou, China. Era cu căștile pe urechi și jongla în discuții cu diverși, ca și cum i-ar fi avut aliniați de cealaltă parte a unei imense mese dintr-o sală de conferințe. Ioana Ciocan este curator de artă, colecționar și profesor la Facultatea de Istorie a Universității București. Pentru oricine, chiar și pentru cineva care n-a stat mai mult de cinci minute în fața unui tablou, sau, poate, n-a intrat într-un muzeu de la ultima excursie cu școala, Ioana are soluții de a te face atent. Mai știți soclul statuii lui Lenin, din Piața Piesei Libere? Unde după Revoluție douăzeci de artiști și-au expus lucrările? A fost Proiect 1990 al Ioanei Ciocan și a rămas în istoria genului ca primul proiect de artă în spațiul public din România.
10 întrebări cu răspuns deschis pentru Ioana Ciocan
1. A 6-a editie, după un cincinal, intr-o "expediție" cu final deschis, cum a fost încă de la început Art Safari. Aici ai ajuns. Ce urmează anul acesta? După recordul de spectatori de anul trecut, despre care citeam că a însemnat un public de mai bine de 125.000 persoane.
Într-adevăr, Art Safari București a însemnat până acum șase ani minunați, în care am reușit să aducem arta mai aproape de oameni. 125.000 de vizitatori ne-au trecut pragul, dar dincolo de această cifră, Art Safari a reușit să inspire pe mult mai mulți, creând mai mult decât un eveniment unic dedicat artei – o platformă de comunicare ce reunește deopotrivă public pasionat, de toate categoriile, și profesioniști. Acesta a fost obiectivul nostru încă de la prima ediție, să democratizăm arta, să o aducem mai aproape de oameni. Arta nu trebuie să fie doar a specialiștilor, arta este a noastră, a tuturor. De aceea, Art Safari reunește an de an artă românească de patrimoniu, alături de artă Supercontemporană și artă internațională, precum și ateliere pentru copii, esențiale pentru creșterea noilor generații de iubitori de artă și, de ce nu, artiști. Este un proiect pe termen lung, așa că permanent ne propunem să oferim experiențe noi vizitatorilor noștri, adaptate secolului în care trăim și să mergem cât mai aproape de ei, în comunitățile lor.
La Art Safari 2019, ne așteptăm la un număr de vizitatori și mai mare, așa cum s-a întâmplat, de altfel, în fiecare an. Pentru cea de-a șasea ediţie, vom poposi pentru 10 zile, în perioada 27 septembrie - 6 octombrie 2019, într-o clădire-monument din Capitală - Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității. Art Safari va fi conceput ca un muzeu temporar în acest palat superb, care va găzdui, pe o suprafață de 10.000 mp, cea mai mare expoziție dedicată pictorului Nicolae Tonitza din ultimii 50 de ani, o expoziție de sculptură românească de la 1800 până în 2019, o expoziție dedicată artei Supercontemporane – arta timpului tău, creată după anul 2000, o expoziție dedicată artei contemporane din China, un program de artiști invitați care vor pune arta în valoare cu ajutorul tehnologiei, dar și programele educaționale Art Safari Kids – dedicat copiilor și Art Talks – o serie de conferințe pe teme interesante despre artă.
Să poți admira arta lui Nicolae Tonitza în același loc cu arta creată după anii 2000, să descoperi arta prin intermediul tehnologiei, să crești tinere generații iubitoare de artă, să fii surprins de noi experiențe urbane – Art Safari face toate aceste lucruri posibile, oferind o altfel de experiență de vizitare a expozițiilor, mai fresh, mai adaptată secolului în care trăim.
În premieră, muzeul temporar Art Safari va putea fi admirat și noaptea, în cadrul unor tururi nocturne, în cadrul cărora vizitatorii vor avea parte de experiențe speciale, printre care art performance.
2. Pregătiți cel mai larg perimetru expozițional care a fost deschis vreodată publicului din România, Palatul Oscar Maugsh BCR. Asta după ce Art Safari a transformat într-un muzeu uriaș Ciclopul. Dincolo de faptul că astfel de alegeri sunt în sine elemente de marketing, cu ce veți completa acum oferta?
Alegerea noastră – de a folosi spații abandonate sau în tranziție - se bazează pe lipsa unui spațiu expozițional în București: un Kunsthalle! Publicul nostru a apreciat în fiecare an readucerea în circuitul public a unor clădiri-monument, dar uitate, ale Bucureștiului. După ce am organizat o expoziție de artă într-un garaj – Garajul Ciclop – care s-a bucurat de un succes răsunător, credem că sky is the limit :).
De aceea, ne-am bucurat foarte mult când partenerii noștri de la BCR ne-au invitat să punem în scenă muzeul Art Safari – ediția 2019 în Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității, o clădire cu o istorie și o arhitectură impresionante. Este pentru prima dată când publicul va avea șansa să vadă în întregime această clădire, iar pentru punerea ei în valoare trebuie să îi mulțumim talentatului nostru arhitect Attila Kim. Și ne mai bucură faptul că arta este cea care îi aduce pe oameni în această minunată clădire.
Iată care sunt principalele noutăți pe care le pregătim:
Pavilionul Muzeal „Nicolae Tonitza și geniul copilăriei”, curatoriat de Zoltán Soós, cu importante lucrări de Nicolae Tonitza, provenite de la prestigioase muzee și colecții private din România, dar și din Europa. Focusul expoziției este universul copilăriei, ilustrat magistral de marele artist român. Astfel, pe lângă lucrări de pictură, sunt expuse și lucrări de sculptură și grafică și obiecte vestimentare ale copiilor din mediul rural și urban, jucării, obiecte de uz școlar, toate din perioada interbelică.
Pavilionul Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură” este realizat ca o privire antologică și analitică asupra sculpturii din România și aduce împreună nume semnificative, prin opere provenite din muzeele românești și din importante colecții private. Parte a conceptului expoziției este și punerea în lumină (și umbră) a celor 4 statui din Piața Universității, aflate în proximitatea Palatului Oscar Maugsch BCR: statuia Mihai Viteazul, autor Albert-Ernest Carrier-Belleuse (FR), inaugurată în 1874, Ion Heliade-Rădulescu, autor Ettore Ferrari (IT), inaugurată în 1879, Gheorghe Lazăr, autor Ion Georgescu (RO), inaugurată în anul 1886 și Spiru Haret, autor Ion Jalea (RO), inaugurată în 1936. Includerea acestora în circuitul Art Safari București își propune să le dezvăluie trecătorilor o parte din istoria unor monumente emblematice pentru București, dar și o altfel de perspectivă asupra acestora. Echipa curatorială a Pavilionului Central este compusă din Călin Dan, directorul general al Muzeului Național de Artă Contemporană (curator), Celia Ghyka (cercetare curatorială) și Sandra Demetrescu (asistent curator).
Pavilionul Supercontemporan „Young Blood. Arta timpului tău”, curatoriat de artistul Mihai Zgondoiu, introduce publicului noul val de artiști români și arta timpurilor noastre. Acest proiect expozițional „fresh”, radiografiază mișcarea artistică urbană din România și prezintă publicului doar lucrări de artă create în ultimii ani, ce ilustrează teme ale realității curente: familia, munca la corporație, schimbările climatice, fake news, dar și teme universale precum iubirea sau destinul, în viziunea artiștilor secolului XXI.
Pavilionul Internațional „Made in China”, curatoriat de Ji Zhongpeng, găzduiește o expoziție-călătorie în arta chineză contemporană, martoră a schimbărilor majore din ultimele decenii. Altceva despre China :)
Programul Artiști Invitați reunește lucrări ale mai multor artiști internaționali și români, într-un spațiu dedicat, printre care grupul Kuflex din Rusia sau artistul Italian Giuseppe Ragazzini. Tehnologia este firul roșu al expoziției. Kuflex va expune 2 instalații interactive, create special pentru Art Safari, printre care Quantum Space, o instalație imersivă 360, care va beneficia de un spațiu generos în cadrul Art Safari.
Programul educațional Art Talks găzduiește o serie de conferințe pe teme despre artă susținute de speakeri renumiți, precum Horia-Roman Patapievici, , Doina Păuleanu, Director al Muzeului de Artă din Constanța, Alin Comșa, Director al Institutului de Management al Artei, Georgeta Filitti, istoric modernist.
Programul educațional Art Safari Kids 2019 se desfășoară și el pe o suprafață mai amplă decât în anii anteriori și cuprinde zone distincte potrivite vârstei participanților, unde au loc ateliere de artă: pictură pe pânză, cursuri de sculptură, ilustrație în pasteluri cretate, bandă desenată. Pe lângă atelierele de artă, copiii se pot bucura și de tururi ghidate gratuite, pe un traseu expozițional dinamic, redesenat pe înțelesul lor.
3. Tonitza, ochii lui de copil... mi se pare un pariu atât de frumos să propui un pictor atât de nedrept clasificat, chiar considerat de domeniul trecutului de către unii, doar pentru că simbolistica lui a fost folosită și în manulele teziste după care a învățat generația mea... e un gest recuperatoriu curajos, nu crezi?
Art Safari a găzduit în fiecare an lucrări de Tonitza, primite cu mult entuziasm de public, iar anul acesta organizăm cea mai mare expoziție organizată în ultimii 50 de ani în România dedicată marelui pictor. Opera sa „În iatac”, care a bătut recordul artei românești în 2011 (fiind adjudecată cu nu mai puţin de 290.000 de euro în acel an) va fi și ea printre exponate. Ne bucurăm că zeci de muzee naționale, dar și colecționari români și străini ne vor împrumuta opere ale marelui pictor român - o șansă de neratat pentru public de a vedea în același loc lucrări de o valoare inegalabilă de Tonitza, pe care poate nu ar fi avut șansa să le vadă niciodată, și cu atât mai puțin în același loc, bucurându-se de asemenea experiență.
4. După Art Safari și Proiect 1990, vizibil și pentru că a fost primul proiect de artă în spațiul public din România, simți o democratizare a interesului? E doar mai multă lume care începe să fie interesată de arta contemporană, sau începi să aduni și reacții care presupun că publicul începe să se educe, să accepte experimentul, eventual să îi și înțeleagă mesajul?
Publicul român este tot mai dornic să descopere arta Supercontemporană și să o achiziționeze. Avem în România colecționari de artă de patrimoniu (Tonitza, Neagu, Țuculescu etc.), operele semnate de marile nume ale artei românești fiind în continuare cele mai dorite, dar sunt tot mai mulți care colecționează artă Supercontemporană, o investiție de succes pe termen lung. În acest moment, putem afirma că România este aliniată la scena internațională de artă Supercontemporană. Așa cum și Tonitza, Luchian sau Grigorescu au fost artiști contemporani ai vremurilor lor, în Pavilionul Supercontemporan de la Art Safari 2019 se regăsesc următoarele generații de talente. E o ocazie perfectă să le descoperiți.
5. Evenimentul are o vizibilitate uriasa, locatiile alese, publicul numeros, presa, il pun cu totii pe agenda momentului. Sponsorii, investitorii intr-un asemenea eveniment de cultura, ei cum reactioneaza?
Art Safari a apărut acum șase ani din nevoia, neacoperită la acel moment, de a avea în România un eveniment amplu dedicat artei care să deschidă un dialog între colecționari, critici de artă, artiști și oamenii care iubesc arta. Un muzeu temporar de artă care poposește în diverse locuri din oraș cu încărcătură simbolică și le redă publicului prin intermediul artei. Misiunea evenimentului era să atragă categorii cât mai diverse de oameni – de la studenți, până la corporatiști și pensionari, așadar era nevoie de un concept atractiv. Art Safari însumează și expoziții dedicate artei de patrimoniu alături de expoziții de artă Supercontemporană, și expoziții de artă internațională, și un program educațional, dedicat copiilor și familiilor – Art Safari Kids. Diversitatea expozițiilor de artă, experiențele oferite vizitatorilor și eforturile susținute în direcția democratizării artei au condus în mod evident la creșterea numărului de parteneri, atât parteneri corporate, cât și parteneri instituționali, printre care Primăria Municpiului București, prin Expo Arte, care ne sprijină enorm în acest demers. Fără partenerii noștri, Art Safari în forma în care există astăzi, probabil nu ar fi posibil.
6. Cât de mare e echipa ta?
Dacă pasiunea este criteriul după care judecăm lucrurile, o echipă foarte mare :). Da, suntem o echipă (foarte) mică, ce compensează prin dedicare și entuziasm.
7. De cate ori/zi ți-a venit în anii acestia s-o lași baltă?
NICIODATĂ. Abandonul nu este o opțiune pentru mine. Chiar dacă sunt și momente în care simțim că lucrurile ne copleșesc, toată energia oamenilor safarieni ne dă, și nouă, energie să mergem mai departe. Niciodată în cei cinci ani nu m-am gândit să abandonez Art Safari, este un proiect așa frumos, care mă împlinește.
8. Ce faci în prima zi liberă de după eveniment?
Mâ gândesc la Art Safari 2020! Nu am zile libere pentru că am job! Art Safari este hobby-ul meu :). Prima zi post-eveniment este tot o zi de muncă, în care de obicei mă cuprinde nostalgia. Suntem un muzeu temporar, muncim extrem de mult să ridicăm Pavilionul, apoi trebuie să plecăm din acel spațiu… Dar nostalgia durează puțin, pentru că imediat după încheierea unei ediții, o luăm de la capăt: unde vom face Art Safari anul viitor, ce lucruri mai punem la cale? :)
9. Este Art Safari mai ales un eveniment de public sau provoacă și cunoscătorii/ artiști, critică, mediul academic?
Frumusețea Art Safari este tocmai această punte pe care o creează între publicul pasionat sau mai puțin cunoscător, dar curios, și lumea din industrie – artiști, galeriști, critici de artă.
10. Tu ești extrem de feminină, delicată aș risca. Cum ții în mână un astfel de eveniment uriaș? Care e arma secretă? ( Îmi amintesc ce îmi povesteai la o ediție anterioare, că a trebuit să cablezi la curent un spațiu, să faci simeze, să organizezi conforma cu normele suprafețe uriașe/ și cred că nici de data asta nu e complet diferit).
Irina, cred că nimeni nu mi-a zis “delicată” până acum :). Niciodată nu văd probleme, ci doar soluții. Arma mea secretă sunt colegii mei!
Ioana Ciocan este director al Fundației Centrul Cultural ArtSociety și vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici din România.
Pavilionul de Artă București — Art Safari, cel mai amplu eveniment dedicat artei din România, susținut de Primăria Municipiului București, prin Expo Arte, se desfășoară anual și aduce în atenţia publicului artă de patrimoniu, artă contemporană, instalații, performance-uri, ateliere de artă pentru copii și tururi ghidate, situând Bucureștiul pe harta marilor evenimente europene culturale.
Irina Păcurariu