" Really acum, Irina, o să ne tăvălim pe jos de râs, peste câțiva ani, doar spunând cuvintele astea “ influencers" și “followers”."
Mai întâi am remarcat la ea cămașa. Albă, cu o tăietură fermă dar neconvențională, oversized. De atunci am văzut-o pe Aneta Bogdan în multe ipostaze, în anotimpuri și locuri diferite, dar, dacă mă gândesc bine, aproape de fiecare dată purta câte ceva alb. Fie câte o cămașă simplă, masculină, ori câte ceva cu design mai sofisticat, dacă nu chiar câte un simplu tricoul alb strecurat sub vreun pulover monocolor. Orice ar fi fost, constanta era: natural, simplu, nimic ostentativ. În timp am realizat că așa e de fapt Aneta Bogdan. Deși ar putea face paradă cu istoricul ei personal, sau cu intuițiile, capacitatea de analiză, jocul perfect într-o ligă unde nu prea mai are concurență de același calibru, Aneta se bazează pe o constantă și inexplicabilă normalitate. De parcă orice banalitatea vine spre ea cu miez e surprinzător că te ascultă. Indiferent cât de paralel sau inadecvat intri într-un subiect. Cred că am văzut-o prima dată într-o seară, probabil prin 2003, terminase de prezentat noua identitate a TVR, într-o epocă despre care mulți continuă să spună că a fost cea mai de succes din toate pe care le-a traversat în democrație ceea ce atunci era televiziune publică. Din momentul acela și până astăzi m-am lămurit că poartă un soi de aură, de obsesie pentru lucrul bine făcut, cu variante de design, culoare sau font pentru fiecare dintre cei cu care intra în contact, încât știi că setează și așteptările în același sens. Cu alte cuvinte, e greu în preajma ei, doamna care, aparent, își permite o singură slăbiciune: rostogolește rrr-urile.
Datorită Anetei Bogdan și echipei creative de la Brandient termenul de brand s-a pronunțat mai apăsat și mai cu folos în România. A desenat pentru cei mai mari antrepenori români și a semnat proiecte de branding pentru Dedeman, CEC, Banca Transilvania, emag, Transavia, Silva, Depanero, Qfort, Fulga, Zuzu, Savana, Flanco, Help Net, Albalact ș.a.m.d.
Ești conștientă de faptul că inspiri oamenii? Am sentimentul că sunt interlocutori care se judecă: oare am spus bine ce-am spus, am folosit un termen corect, e în regulă că am intrebat-o despre asta? Aș spune, dar doar așa, ca să mă dau înțeleaptă, că la tine nu prea merge cu jumătăți de măsură. Exagerez?
Dacă i-aș inspira într-adevăr pe ceilalți, ei mi-ar spune, nu? Fiindcă asta facem atunci când cineva ne inspiră: îi spunem, ca să dăm și noi ceva, înapoi, celui care ne inspiră… Mie mi-au spus doar vreo trei-patru oameni, in viața asta, că îi inspir. Dar chestia cu "e greu in preajma ta" - hm, ei, bine, asta o cam tot aud, și nu e funny deloc! E reproș, nu e compliment, te rog să mă crezi!
Cine ești tu, Aneta Bogdan? Acum un nume sinonim cu puterea brand-ului, inclusiv personal. Ce proiecție aveai despre tine când erai la vârsta școlii?
Îmi pare rău că nu te voi impresiona nici cu acest răspuns, dar-sincer, nu am avut pasiuni, hobby-uri sau talente ieșite din comun, în școală, în liceu, în facultate. Am fost destul de ‘predictibilă’, o premiantă întâi, muncitoare, cuminte, disciplinată, și cam atât! Singură chestie cool care mi-a trecut prin cap în acea perioadă, derivată dintr-un teribilism de adolescentă, a fost să mă fac-hă hă "comandant de navă (militară!)’”-tatăl meu (aviator militar) a bătut pe la câteva porți în perioada aia, să încerce să obțină niște aprobări, iar mama mea-normal, nu mi-a vorbit o bucată de timp.
Dar honestly now, nici nu prea am intâlnit vreun copil, vreun adolescent, vreodată, care să iși doreasca sa devină consultant de branding când va fi mare :))(uite că te-am facut sa râzi!!!)
Despre antreprenorii de mare success: At the end of the day, vorba englezului, sunt doar niște oameni normali - unii mai inteligenți, alții mai vizionari sau, mai perseverenți sau, pur și simplu - mai norocoși.
La aniversarea a 15 ani de Brandient.
Ai de-a face cu români, oameni de afaceri de cele mai multe ori, dar și lideri, CEO de mari companii pe care îi consiliezi. Cum arată lumea lor? Se intersectează cu a noastră, a oamenilor așa zis normali?
Tu știi, la fel de bine ca și mine, că toate astea sunt doar niște stereotipuri! Se scriu zeci de mii de cărți, articole, reviste, se susțin conferințe despre calitățile de manager, de CEO, de leadership, despre cum sunt ei, ce fac ei, ce nu fac, de ce reușesc, de ce eșuează șamd. At the end of the day, vorba englezului, sunt doar niște oameni normali - unii mai inteligenți, alții mai vizionari sau, mai perseverenți sau, pur și simplu - mai norocoși. Ceea ce au însă în comun este încrederea în ei înșiși și o voință specială de a construi ceva, de a demonstra ceva. Și o bună rezistență la stres :)
Nucleul dur de la Brandient: Aneta, Mihai Bogdan, partenerul de viață și de business și Cristian Kit Paul, directorul de creație.
Ce mai este brand-ul în ziua de astăzi? Care mai e puterea lui și în ce constă ea? Faimă, bani, reputație? Ce contează mai tare?
Depinde la ce îl folosești. Și în ce lume trăiești.
Există lumi în care brandul este doar faima. Dar și lumi unde brandul este ceea ce trebuie să fie - adică reputație. Se aplică atât la produse, la companii, la națiuni, cât și la oameni.
Aș spune că faima e perisabilă, iar reputația e trainică: când brandul e doar faima - se poate construi rapid, în zilele astea, cu tehnologia la îndemână - chiar de pe o zi pe alta! La fel și dispare însă! Când e reputație - se construiește greu, și presupune toate formele de investiție: materială, umană, de timp, șamd.
“Am numărat exact: 98 de caiete de brand. Așa arăta calculatorul: 98 files”. Unul dintre bilanțurile Brandient, trecut în revistă de Cristian Paul – Kit, la evenimentul aniversar Brandient – 15 ani. Pe lângă caietele de brand, lista de clienți este mult mai lungă: numără câteva sute.
"Am finalizat sute de proiecte de branding si design notabile, am primit zeci de premii internationale, am fost aplaudati si recunoscuti in “hall of fame”, am fost inclusi in carti de specialitate pe tot globul si invitati in conferinte — dar cea mai pretioasa experienta a noastra ramane cea nascuta din intalnirea cu oamenii minunati pe care i-am cunoscut de-a lungul acestui drum: exceptionala noastra echipa de designeri si consultanti, exceptionalii nostri clienti — antreprenori curajosi si manageri dedicati — precum si intreaga comunitate a celor care se bucura de beneficiile brandingului si ale designului.”
Ca să decizi o linie de comunicare pentru un produs sau proiect cred că este important să definești mai ales spațiul în care se va dezvolta și va fi comunicat.
Evident.
Probabil de cele mai multe ori clienții tăi pregătesc strategii pentru piața de aici. Cum arată România pusă la microscop? Sau din avion,...ce preferi.
Dacă te referi la piața de consum, - nu arată rău, dar nici grozav. Depinde cu cine compari. Și depinde - CE compari. Cererea de consum este încă definiția prin accesibilitatea prețului, prin cantitate, și nu - calitate. Piața de consum s-a micșorat prin plecarea precariatului românesc în lumea largă, unde au văzut cu ochii. Producătorii români sunt din păcate tot mai puțini și mai defavorizați de apartenența la un stat slab economic, nevizionar și neputincios, prin comparație cu competitorii lor globali. Crearea de prosperitate prin talent și capital autohton este pe avarie. Lipsa de educație este încă definitorie în anumite sectoare, cum ar fi cel financiar bancar, spre exemplu… Brandurile românești sunt prea puține pentru și prea puțin competitive pentru secolul 21… Chiar vrei să vorbim despre asta? ...
Ar trebui să avem mai multă încredere în noi, dar și pentru asta - tot un leader inspirant ne trebuie. Faptul că suntem supărați pe noi că nu reușim mai mult cu națiunea noastră, că nu suntem cât de buni ar trebui să fim, că suntem neatenți și nu învățăm din greșelile noastre ca nație, este chiar o dovadă că - în fapt, suntem OK.
Dacă ar fi să alegi câteva cuvinte cheie pentru români care ar fi? Întreb pentru că am auzit acum câteva seri, ți-am și spus chiar, un europarlamentar care ne reprezintă la Bruxelles, cum spunea că românii sunt în primul rând patrioți. Așa e?
Daaa, dacă suntem idioți, așa este: "românii sunt în primul rând patrioți"! Eventual - și doar apoi – românii sunt în primul rând oameni!
Dacă suntem însă oameni normali la cap, și nu facem politică, românii sunt la fel de patrioți ca oricare alt neam care trăiește în secolul 21. Dacă ai cu ce să te identifici, dacă ești conștient de apartenența ta la un grup uman cu care te mândrești, care te reprezintă - ei, bine, atunci poti să devii patriot! Patriotismul nu e o genă! Și nici antropologie socială nu e. Antropologie culturală, da , poate să fie (și cam este!), dar asta e o alta discuție, despre altceva.
Îmi place să cred despre noi, despre români, că suntem agreabili și prietenoși, deschiși și curioși, pasionați și tumultoși - în sensul bun al cuvântului. Ar trebui să ne iubim mai mult, dar pentru asta e nevoie de un leader care să ne inspire. Ar trebui să avem mai multă încredere în noi, dar și pentru asta - tot un leader inspirant ne trebuie. Faptul că suntem supărați pe noi că nu reușim mai mult cu națiunea noastră, că nu suntem cât de buni ar trebui să fim, că suntem neatenți și nu învățăm din greșelile noastre ca nație, este chiar o dovadă că - în fapt, suntem OK.
Apropos, pentru cei care nu știu, a fost un moment când ai încercat, împreuna cu britanicul Wally Olins, una dintre personalitățile cele mai influente pe care le-a avut brandingul, vizionar care a lucrat cu multe dintre cele mai puternice companii globale și a semnat identități pentru Londra, Irlanda de Nord, Polonia, Portugalia, Lituania sau Mauritius, să intrați în competiție pentru a câștiga dreptul de a încerca un brand de țară pentru România. Au câștigat atunci cei cu frunza și grădina Carpaților....mda, nu erau cormoranii la modă... Te-ai mai băga în asemenea proiect?
Nu. Decât dacă vreodată, vreun leader pe care cu adevărat îl respect și cred în el, va conduce națiunea noastră.
A fost o greșeală că l-am convins pe Wally să participăm în licitația de care vorbești. Mi-a fost atât de rușine în fața lui de toată frauda aia! Și atât de ciudă - că nu am avut ocazia să lucrez cot la cot cu el într-un astfel de proiect! Am fost atât de idealistă! Nu era despre bani proiectul ăla, ci despre ce pot să fac eu pentru țara mea, ca să citez un american faimos !
Ai dezvoltat în ultimii ani business-ul vostru tocmai în Asia. Unde anume? Cum funcționează acest tip de servicii în cultura asiatică? Ce tip de societate ați găsit? Ce vor acolo clienții de la o companie ca a voastră?
Suntem în Singapore.
De aproape patru ani. dar nu pot să spun că am reușit. Suntem încă în “beta”, încă în explorare, sperăm cu mai multă șansă acum, când am angajat un top professional care să conducă acolo businessul.
Singapore este cu foarte, foarte, foarte mult înaintea noastră când vine vorba de educație de business și de branding. Practic - unul dintre cele mai avansate state din lumea asta. În orice. Societatea singaporeză este nu numai educată, stabilă și prosperă, dar și foarte competitivă, singaporezii sunt foarte ambițioși. Fiecare nouă relaționare pe care o trăim acolo ne impresionează prin standard. Nu exagerez deloc!
Clienții din Asia vor acces la mintea și talentul nostru. Vor să fie inspirați. Vor să le fie rezolvate problemele. Vor relaționări pe termen lung, bazate pe încredere și loialitate. Nu le plac “experimentele” și nici mercenarii.
Și, mai ales, spre deosebire de vesticii europeni și de americani, nu au ideea asta preconcepută că un profesionist într-o meserie este la fel de performant pe cât este țara sa de origine dezvoltată economic, hm …
Când te blochezi, dispare inspirația, se instalează oboseala, ce te scoate din stare? De unde vine inspirația?
Nu mă prea blochez, sincer, Dar obosesc.
Eu am nevoie de mintea mea, mă bazez mereu pe critical judgement. Odată cu vârsta însă, randamentul muncii a scăzut. Nu pot să mai fiu focus și driven 10 ore pe zi, cum puteam înainte. Asta mă deranjează.
În afara de somn, apelez (ca orice patriot roman :) la Netflix, muzică, din păcate - prea puțin sport, și la pisica Mitsuko. Iar când nu reușesc, evident dau fuga la Berlin, la Ana. Ea mă poate scoate din orice stare teribilă de oboseală.
Într-o lume împărțită în #influenceri și #followeri există cale de mijloc? Ce-i face pe unii atât de urmăriți, chiar dacă, unii dintre ei n-au apărut în emisiuni populare la tv, nu sunt vizibili în media, nu sunt vedete, artiști, etc. Există o rețetă?
Really acum, Irina, o să ne tăvălim pe jos de râs, peste câțiva ani, doar spunând cuvintele astea “ influencers" și “followers”.
Nu știu dacă să aduc în conversație “împăratul e gol” sau credința că e doar o altă bulă/bubble creată de o tehnologie care a promis că se va ocupa de lucruri serioase cum ar fi democratizarea accesului la educație și reducerea muncii umane și ne-a dat, în schimb, entertainement care ne prostește și ne păcălește.
Te-ai gândit vreodată să te apuci de alt business? De ce?
Oh, da! in fiecare zi regret ca nu m-am apucat de alt business, in fiecare zi imi propun sa ma apuc de altceva! Nu suntem toti la fel? Nu ne plangem mereu de ceea ce avem, crezand ca ceea ce am putea sa avem, ar fi mai bun?!
În plus, prin natura muncii mele, sunt expusă continuu la toate felurile de business și asta este destul de tentant! Dar mereu se face ora opt seara și, well, observ că nu reușesc să termin nici cel puțin ce am de terminat în Brandient...
Ce-ai face cu o baghetă magică? Primul lucru.
Dacă aș fi avut-o acum câțiva ani, aș fi folosit-o pentru businessul meu, ca să crească mai ușor, mai organic, să aibă mai mult sucess.
Dacă aș avea-o acum, însă, sunt sigură că aș folosi-o pentru politica românească - "hocus pocus - îmi doresc ca următorii 2% să dispară!" Ai văzut ’The Leftovers’? Well, cam așa...
Numele Anetei Bogdan a fost legat de operatorul de telecomunicaţii Connex, cunoscut astăzi drept Vodafone, unde s-a ocupat, din departamentul de marketing şi comunicare. Brandient, compania pe care o deţine a deschis un birou la Singapore. Deocamdată, Brandient este singura agenţie românească de branding cu afaceri în afara României.
Aneta Bogdan este absolventă a Facultăţii de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, are o diplomă de MBA obţinută la Open University Business School, iar din 2000 este membru al Chartered Institute of Marketing din Marea Britanie şi chartered marketer.
Irina Păcurariu