Un studiu arată că în timp ce o familie medie din România nu alocă nici 4euro/lună pentru educația copilului, în fiecare casă există mai mult de un televizor
Mai sunt 5 săptămâni până la începerea școlii și crește îngrijorarea cu privire la ce se va întâmpla cu copiii cei mai defavorizați ai României, cei care nu vor avea acces la educație on-line sau care pur și simplu merg la școală pentru “laptele și cornul” care le ține de foame. România este departe de a gestiona șanse egale pentru copiii ei.
Oricât de greu este de acceptat, realitatea o demonstrează din plin: un studiul național, numit „România cu un singur chip”, măsoară decalajele de astăzi dintre mediul rural și mediul urban și rezultatele sunt dure și fără echivoc. În România anului 2020, aproape jumătate din populația din mediul rural se află în risc de sărăcie și excluziune socială, 90% dintre gospodării nu sunt racordate la sistemul public de canalizare, iar unui medic ar trebui să îi revină 1.581de pacienți. Aici suntem, și asta este de gestionat.
În mediul urban, aceste date sunt mai bune, însă tocmai discrepanța dintre mediul urban și cel rural este periculoasă. De acasă, din fotoliul comod de unde postăm pe FB realitatea e una, din curțile fără apă curentă și unde copiii au crescut fără să știe cum arată apa de la duș, cu totul alta.
“România cu un singur chip”, studiul lansat de Lidl România împreună cu Ambasada Sustenabilității, precizează că o familie cheltuie lunar pentru educație doar 17,12 lei în mediul urban și 4,96 lei în mediul rural. Tot așa aflăm și că la fiecare 100 de gospodării din mediul urban există 167,5 televizoare, în timp ce în rural sunt157,1 televizoare la fiecare 100 de gospodării.
În condițiile în care la nivel mondial sunt deja peste 20 de milioane de infectați cu noul coronavirus, apar tot maimulte întrebări în legătură cu soluțiile la care se va apela pentru educație aici,în România, țara cu una dintre cele mai mari rate de abandon școlar din Uniunea Europeană. În mediul rural abandonul este, în unele cazuri, la nivel dublu față de cel al elevilor din mediul urban.
Statisticile din sectorul educației:
Diferențele semnificative dintre sate și orașe se manifestă, în mod special,la nivelul celor trei domenii:
Nivelul de trai și accesul populației la resurse și servicii de bază.
Accesul la educație de calitate.
Îmbunătățirea accesului la servicii medicale.
Există un medic la fiecare 191 de persoane care locuiesc în mediul urban, în timp ce în mediul rural proporția este de 1 la 1.581 de persoane. Situația nu este îmbucurătoare nici când vorbim despre sănătatea dentară, cu 1 medic stomatolog la fiecare 728 de locuitori din mediul urban și 1 medic stomatolog la fiecare 4.445 de locuitori din mediul rural.
Decalajul urban – rural este reflectat și de numărul copiilor născuți de mame minore, 67,73% din totalul cazurilor fiind înregistrate în mediul rural și 32,27% în mediul urban. De asemenea, 60,85% din totalul abandonurilor în maternități sunt înregistrateîn mediul rural.
Infografiile sunt disponibile pe site-ul dedicat proiectului: https://unsingurchip.ambasadasustenabilitatii.ro/ și pot fi descărcate și folosite gratuit.
Lidl organizează o campanie de donații la casele de marcat, pentru a susține unul dintre ONG-urile implicate în grupul de lucru România Solidară,World Vision România, care a propus o soluție eficientă pentru a diminua decalajele dintre mediul urban și cel rural: reamenajarea școlilor din zonele defavorizate, reabilitarea grupurilor sanitare situate în curtea școlii, dotarea laboratoarelor școlare, lucrări de mentenanță pentru clădiri (schimbarea pardoselilor, a acoperișurilor,zugrăveli).
În total, 27 de școli și 6 grădinițe din programele World Vision România au mare nevoie de reabilitări, pentru ca elevii să poată continua să învețe în condiții normale.
Până pe 31 decembrie 2020, Lidl invită românii să se alăture acestui prim demers din cadrul programului România Solidară și să doneze, încadrul urnelor de la casele de marcat din magazine Lidl. La final, retailerul va dubla suma strânsă.
Irina Păcurariu